Manuele therapie

Manuele therapie volgens de methode Marsman is een milde vorm van manuele therapie. Hierbij wordt uitgegaan van voorkeursbewegingen en houdingen van ieder persoon. Vanuit dit uitgangspunt wordt er gekeken naar beperkingen en afwijkingen in houding en beweging. De mobilisaties vinden plaats in driedimensionale bewegingen, met lichte druk van de therapeut of door het laten aanspannen van spieren door de persoon zelf.

Ook huiswerk oefeningen worden in deze driedimensionale richting gegeven. De herwonnen mobiliteit wordt vervolgens gestabiliseerd door stabiliserende oefeningen. De klachten worden hierbij niet alleen lokaal behandeld, maar ook in het grotere geheel van het menselijk lichaam.

Voorbeeld: een doorgezakte voet maakt dat de knie naar binnen draait, waardoor ook de stand van de heup veranderd. Het bekken wordt mee getrokken, waardoor er ook laag in de rug, of zelfs tot in de nek klachten kunnen ontstaan. Alleen de nek of rug mobiliseren zal dan uiteindelijk niet het gewenste resultaat geven.

Manuele Therapie Flex Fysiotherapie Cock Groot Alkmaar

Chronische pijn

Pijn is een veelomvattend en moeilijk begrip. Pijn doet heel veel met een mens. Iemand die pijn heeft gaat minder bewegen, het sociale leven verandert, men wordt afhankelijk en kan niet meer werken. Allerlei ingrijpende zaken die het gevolg kunnen zijn van pijn. In eerste instantie lijkt pijn slechts een prikkel die via een zenuwbaan naar het pijncentrum in de hersenen loopt. In de hersenen zijn er echter allerlei prikkels, die de gewaarwording en intensiteit van deze prikkel beïnvloeden. Enige voorbeelden: tijdens het sporten, als de adrenaline spiegel hoog is voel je geen pijn. Als je ziek bent is alles extra gevoelig. Als je veel spanningen hebt kun je minder pijn verdragen.

Iemand die al heel lang pijn heeft vlucht in vaste patronen en gedrag. Door je hiervan bewust te worden kun je patronen veranderen, kun je het omgaan met de pijn veranderen en zo de cirkel waarin je ronddraait doorbreken. Door de cursussen van trilemma hebben wij de kennis en het gereedschap in handen waarmee we u weer in beweging kunnen krijgen, zowel letterlijk als figuurlijk.

Chronische pijn Fysiotherapie